fredag 25 september 2020

Courtagekrig

 Courtagekriget fortsätter.

Nu i september så har SEB gett sig in och erbjuder min 1kr - 0,09% courtage, detta är riktigt bra och portföljgalen som man är så klart jag har skaffat konto där nu, blir en portfölj som kommer gå under namnet hybridportföljen, ytterliggare en Investmentbolagsportfölj men som även kommer köpa underliggande bolag i de IB som handlas till premie som jag gillar (just nu Creades, Latour, Svolder, Bure), kommer vara en miniportfölj men sidosyfte kommer att vara att vara med i IPOer där SEB är huvudbank/rådgivare. senaste stora var EQT IPO i 2019 som blev fin.


Känns lite som att gammelbankerna måste ta tag i det Digitala och påsåvis ge sig in i courtagekriget, bör vara Handelsbanken eller Länförsäkringar som ger sig in härnäst.


nuvarande Banker som jag har:

1. Swedbank - 0kr courtage (iom att jag har under 100K) - 3portföljer.

2. Avanza - 0kr courage (iom att jag har under 50K) - 2portföljer.

3. Nordea - 1kr alt 0,06% courtage.- 3portföljer.

4. SEB - 1kr alt 0,09% courtage. - 1portfölj.

5. Nordnet - 1kr alt 0,25% courtage. - 5portöljer.

6. SAVR - Inget courtage men bara fonder. - 1portfölj.


Hade även tidigare Degiro som har courtagefritt upp till 1miljon, men de fick problem i mars, april med ISK och aviserade ut att utdelningar skulle källskattas då de inte uppnått överenskommelse med svenska skatteverket, således Degiro avslutade jag kontot på då det nu bara passar daytrading, swingtrading.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar