fredag 31 januari 2020

Januari

Innehåller annonslänk från BANK Norwegian SE



Januari - Milstenar för månad;
Total passerade 500K
Indexportfölj passerat 10K
Högsta månadsökning hitills +57491 (tidigare högsta Jun2019 +52506)


Aktieköp Januari:
Vostok New Ventures (Investmentbolag portfölj)
MultiQ (Magic Formula portfölj)
Resurs (Hundportfölj)
div. bettingbolag (Panelportfölj)
SEB A (Utdelningsportfölj)
Mycronic (Momentumportfölj)

Sparkvot Januari:
66,86%

Fördelning:
Likvid 88,53% (December: 88,31%)
Aktier/Fonder 11,47% (December: 11,69%)

Makro:
Konjunktur barometern steg från 93,3 till 97,1 - huhhh rejäl fisk krok nu.

Bostadsinvestering:
Börjat snegla lite på Hemnet, fick en fix ide att skaffa bostadsrätt som är mindre än nuvarande hyresrätt jag bor i, detta för att långsiktigt kapa boendekostnad och förbättra sparkvot. hade fått för mig att priserna var påväg neråt, startade med att skaffa ett lånelöfte, detta gjordes lätt på nätet, bland annat kikade jag på en etta på 41m2 utgångspris 750K och 2000kr/mån hyra och som jag i min vildaste fantasi tänkte att den kan ja nog få för 410K, senast jag kollade låg budet på 1050K så nån bostadskrasch har inte kommit till staden än iaf, men ska försöka hålla i att kika nån gång i månaden o kanske lämna nått skambud ifall läge ges.

Svarta Svanar:
Iran/USA - mordet Trump beordrade på Iran generalen, var hätsk stämning några dagar med rusande oljepris, utökade sanktioner mot Iran några skjutna raketer och ett nerskjutet passagerar plan av misstag - visade sig dock inte vara en svart svan utan var över relativt snabbt även om det kan blossa upp igen.
Coronaviruset - 10000smittade, 200döda och det första fall av viruset i Sverige kom idag (en som varit i Wuhan och kom till sverige för en vecka sedan), spridningen är extremt snabb har redan på kort tid passerat SARS och det råder panik i media. av det man sett hitills kan det säkerligen lamslå Kina kraftigt och iom detta även resten av den globala ekonomin även om det är för tidigt att säga så kan det mycket väl bli den svarta svan som orsakar en större börs korrigering.


Övrigt:
Har sagt upp Gym medlemskap.
Beställt ett kreditkort från Norwegian (Annonslänk), ej fått än men skall så snart jag fått det säga upp VISA kortet jag har från storbank som de tar hutlösa 300kr/år för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar